Verklighetsflykt...

Intressant det här med hur man hanterar stress och vilka mekanismer som triggas igång hos olika människor.
De som känner mig kan inte ha undgått det faktum att jag har en stor kemitenta om 4 dagar 7 timmar och 33 minuter. Det är ungefär allt som jag kan tänka på för tillfället, förutom spelningen vi ska ha på lördag förstås. Ett event som skulle kunna vara så sjukt mycket mer glädjefyllt om inte alla dygnets timmar räknades i potentiella värdefulla kemipluggtimmar just nu.

Kan inte låta bli att tänka tillbaka på biologikursen i gymnasiet då vi läste om etologi "läran om djurens beteende". Där kunde man läsa om en viss fågelart som hade ett minst sagt intressant beteende i hotfulla situationer. När den blev attackerad/hotad av en fiende så kunde dennes hjärna tänka sig två olika sätt att hantera detta. Antingen stanna kvar och försvara sig eller fly därifrån, men ibland kunde det bli så att de här två alternativen krockade med varandra och istället "växte" ett tredje beteende fram: att somna...

Så mitt i stridens hetta kunde pippin få för sig att ta en tupplur ....för att den liksom inte kunde bestämma sig för vad den skulle göra..

Nu kanske ni undrar varför tar jag upp detta exempel? Jo, för att jag tror att jag är nära besläktad med denna fågelsort. Hela veckan har jag vetat hur mycket arbete som väntar, men istället för att ta tag i det eller göra något annat produktivt så har jag blivit en mästare på att fördriva tid och samtidigt vara så ineffektiv som möjligt. Önskar att likheten kunde ligga i att jag fick lite sömn, men det har snarare varit en bristvara....men jag är inte bitter...nejnej

Räknar iskallt med att sätta omtentan, kemi är ju så kul så det här vill man ju göra två gånger för att få suga lite på karamellen...

Sen finns det ju något positivt i hela den här historien.

1. Mitt rum har aldrig varit så välstädat och tillrättalagt som nu

2. Jag har har lärt mig spela 5 nya låtar på gitarr

3.Har plöjt igenom skivsamlingen och återigen upptäckt varför man älskade BSB en gång i tiden

4. Blivit en baddare på Harpan, hur det nu skulle kunna gagna mig senare i livet har jag inte kommit på än, men det skadar aldrig att vara duktig på kortspel ;D...kanske borde satsa på poker istället..

Kommentarer
Postat av: Henrik

Håll lågan uppe så leker vi sen när du är klar! :)

2007-11-14 @ 23:54:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0